Betygen i grundskolan – relationen mellan bedömning och elevers senare prestationer

  • Alli Klapp

Abstract

Syftet med studien var att undersöka hur betyg påverkar elevers lärande mätt med betyg ett år senare, och hur betygsättning påverkar elever med olika förutsättningar utifrån kognitiv förmåga, kön och socioekonomisk bakgrund (Klapp, Cliffordson & Gustafsson, 2014). Data från databasen Utvärdering genom Uppföljning (UGU-projektet) har använts. På grund av att kommuner mellan åren 1969 och 1981 själva kunde bestämma om de skulle betygsätta elever i årskurs 6 har det varit möjligt att jämföra elever som fått betyg med elever som inte fått betyg i årskurs 6 och deras betyg i årkurs 7. Totalt deltog 8 558 elever födda 1967. Multipla regressionsanalyser genomfördes. Resultaten visade att det inte fanns några generella effekter av betygsättning på elevers prestationer ett år senare men det fanns differentierande effekter: betygsatta elever i årskurs 6 som presterade lågt på ett kognitiva test fick lägre betyg i årskurs 7 jämfört med elever som inte fick betyg i årskurs 6. Resultatet visar även interaktionseffekter mellan kön och betygsättning och kön och kognitiv förmåga.

Metrics

Metrics laddar
Publicerad
2015-08-24
Sektion
Tema: Bedömning och dokumentation