Lärares förväntningar på yrket – bilder av handlingsfrihet 1993 – 2013
Abstract
I artikeln beskrivs en grupp lärares utsagor om förväntningar på yrket 1993 – 2013. Utsagorna relateras till övergripande analyser av relationen mellan lärares professionella diskretion och förändringen av lärararbetets styrning under samma period. Vi frågar oss om man kan se tecken på att lärarna i studien upplever att frihetsgraderna för yrkesutövningen ökat, minskat eller tagit sig andra uttryck över tid? I resultaten tonar en generell bild av ett yrke med en väsentligt minskad grad av professionell diskretion fram, men resul taten indikerar samtidigt att denna bild måste nyanseras. En grupp av de fortsatt verksamma lärarna menar att handlingsfriheten bibehållits eller t o m ökat. Beskrivningar tyder på att det nya frirummet innebär en förskjutning av det professionella objektet i linje med den nya styrningen och att en ny typ av professionell identitet utvecklas.