Don efter population? Utbildning för hållbar utveckling och det globala biopolitiska GAPet

Författare

  • Sofie Hellberg Göteborgs universitet, Institutionen för globala studier
  • Benjamin Knutsson Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Abstract

Världen över implementeras just nu det globala handlingsprogrammet för utbildning för hållbar utveckling (GAP). Ett återkommande budskap är att programmet förenar mänskligheten i en gemensam strävan mot ett bättre, jämlikare och ”grönare” liv för alla. Men är det verkligen så? Föreliggande artikel driver tesen att mänskligheten snarare delas upp. Med utgångspunkt i biopolitisk teoribildning sätter artikeln således fokus på differentiering och på vilka typer av kunskap(er) och livsstilsanspråk som olika populationer erbjuds i den hållbara utvecklingens namn. Ytterst är frågan om utbildning för hållbar utveckling riskerar att reproducera det globala gap som skiljer rika och fattiga människors livsstilar åt. Artikeln, som främst utgör ett teoretiskt och metodologiskt bidrag till den nordiska miljö- och hållbarhetsutbildningsforskningen, argumenterar för globala utblickar och biopolitiskt informerade undersökningar av hur GAP implementeras visavi olika populationer i olika sammanhang. Vidare diskuteras de metodologiska konsekvenserna av det biopolitiska perspektivet, d.v.s. vilka typer av frågor som blir relevanta att ställa och hur dessa kan beforskas.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2019-04-01