Att rädda en hotad värld: Schizoanalytisk kritik av djurens funktion i naturbruksutbildningar

Författare

  • Helena Pedersen Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Abstract

Med det schizoanalytiska maskinbegreppet som verktyg analyseras djurens funktioner i gymnasieskolans naturbruksutbildningar med djurvårdarinriktning. Studien, vars empiriska material omfattar etnografiska fältstudier och intervjuer med elever och lärare på två olika gymnasieskolor, undersöker hur naturbruksprogrammen kopplar samman elever och djur genom undervisningspraktiker inom naturskydd och hållbarhetsfrågor. Frågor som ställs är hur naturbruksutbildningarnas maskiner fungerar och vilka pedagogiska verkligheter och elevsubjektiviteter de producerar. Vad som framträder är ett självdisciplinerande djurvårdarsubjekt som infogas i en djurbaserad ekonomi, tillsammans med djuren, genom miljöskydds- och hållbarhetsfrågor som särskilda undervisningsteknologier.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2019-04-01