Från komplexa frågor till konkret innehåll – hållbar utveckling ur ett förskoledidaktiskt perspektiv

Författare

  • Mia Svedäng Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
  • Bodil Halvars Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
  • Ingela Elfström Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
  • Johanna Unga Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Abstract

I denna artikel belyses tankegångar, förhållningssätt och didaktiska strategier kopplade till lärande för hållbar utveckling hos förskollärare som deltar i nätverket Förskoledidaktiska rum – ett nätverk för diskussion och reflektion om naturvetenskap och hållbar utveckling som utvecklats vid Stockholms universitet i samarbete med ett antal förskolor i Stockholmsområdet. Studiens resultat visar att förskollärarna arbetar medvetet och seriöst med hållbar utveckling i förskolan och att de använder sig av flera olika didaktiska verktyg, ofta estetiska och kreativa, för att konkretisera abstrakta hållbarhetsfrågor. Förskollärarna uttrycker en stor tilltro till barnens förmåga att reflektera, vara kreativa och lösa problem. Idéer och tankar från Förskoledidaktiska rum omsätts i det vardagliga arbetet i förskolan och förskollärarna delar sina nya kunskaper och idéer med kollegor.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2019-04-01