Socialsemiotik och design för lärande: Två multimodala teorier om lärande, representation och teckenskapande
Abstract
I artikeln presenteras två teorier om lärande och meningsskapan-de: socialsemiotik och design för lärande. Det socialsemiotiska multimodala pers-pektivet hjälper oss att förstå hur kommunikation och lärande formas multimodalt i teckenskapande processer. Design för lärande hjälper oss att förstå lärande i rela-tion till ett sammanhang och till de förutsättningar som skapas för lärande i olika miljöer och situationer. Fokus i båda perspektiven riktas mot hur människor, utifrån val av teckensystem och medieformer, formerar sin kunskap. Artikeln relateras till högre utbildning och perspektiven diskuteras i förhållande till tre aktuella frågor: lärandets komplexitet, målstyrning och erkännandekulturer i utbildning. Avslut-ningsvis följer en diskussion som särkilt fokuserar hur ett designorienterat perspek-tiv kan användas för att förstå lärande och lärandets förutsättningar i högre utbild-ning.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2012 Marie Leijon, Fredrik Lindstrand
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.