Flummare, matte-no-nördar, nyanställda och dom som gör som dom vill: Analys av skolledares vardagstal

Författare

  • Anita Nordzell
  • Mats Börjesson

Abstract

I denna studie analyserar vi skolledares vardagstal i deras regelbundna möten. Det empiriska materialet som studerats består av sju inspelade möten med en arbetslagsledargrupp i en grundskola. Fokus i analyserna ligger på det kategoriseringsarbete som deltagarna själva gör i sina samtal, vilket innebär att vi sökte de kategorier som framträder i samtalen och de aktiviteter, egenskaper och karaktäristisk som tillskrivs och förknippas med respektive kategori. Genom analys av några samtalsutdrag, visar vi hur kategorier används och konstrueras för att skapa olika handlingar i interaktionen mellan mötesdeltagarna. Kategorierna har ingen inneboende betydelse, utan aktörerna processar och förhandlar om kategoriernas innebörd. Genom mötessamtalen och det kategoriseringsarbete som görs kan vi se mötesdeltagarnas sätt att skapa ordning i den ›verklighet› de befinner sig, vilket ger en bild av en skola i handling som ständigt förändras; som framställs, konstrueras och rekonstrueras i det gemensamt producerade talet.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-04

Nummer

Sektion

Artiklar