Arbetstagares lärandemiljöer i kunskapsintensiv innovativ verksamhet

Authors

  • Lennart Svensson

Abstract

Samtidigt som den organiserade utbildningen har expanderat har också lärande blivit en allt viktigare del av samhällsliv och arbetsliv utanför den organiserade utbildningen. Detta ställer ökade krav på ett pedagogiskt tänkande som grund för en pedagogisk praktik i sammanhang, som traditionellt inte brukar uppfattas som pedagogiska. I ett forskningsprojekt inom EU:s fjärde ramprogram studerades lärandemiljöer i kunskapsintensiva innovativa enheter inom multinationella företag i fem länder. Resultaten från denna undersökning, liksom från annan forskning, visar på starka utvecklingstendenser i riktning mot ökad betoning av lärande som en del av arbetet och ett ökat intresse för att förbättra betingelserna för lärande i arbetet. Det finns ett stort behov av ökad pedagogisk medvetenhet och kunskap om arbetstagares lärandemiljöer.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2011-11-03

Issue

Section

Articles