Mångfald och marknad: Om möjligheterna att främja mångfald och demokrati inom en marknadsorienterad skola
Abstract
I denna artikel granskas dokument så som lagtexter, utredningar, allmänna råd och rapporter som berör två aktuella teman inom framför allt grundskolan. Det ena temat utgörs av det decentraliserade skolsystemets konkurrensmarknad. Det andra handlar om skolans vision om antidiskriminering och mångfald. Dessa två teman är aktuella debattämnen inom samtida skoldebatt och skolforskning. Frågan om konkurrensläget mellan skolor gynnar eller motverkar skolans demokratiska mångfaldsvision, är en omdebatterad sådan. För att förstå denna fråga närmare granskar jag i denna artikel dels positioner inom tidigare skolforsk-ning, dels de centrala texter som berör de två temana på olika sätt. Jag belyser sedan dessa positioner med hjälp av tre samhällsvetenskapliga teoretiker, som på olika sätt hanterar förståelsen av marknadssamhällets ideologiska för- och nackdelar. Denna belysning kan, menar jag, öka förståelsen för de olika positioner som framträder inom aktuell skoldebatt, samt fördjupa diskussionen kring valfrihetens logik i rela-tion till demokratiska ideal i skolan.Metrics
Metrics Loading ...
Published
2013-07-09
Issue
Section
Articles