Att närma sig barns perspektiv: Forskares och pedagogers möten med barns perspektiv
Abstract
Denna artikel behandlar vad barns perspektiv kan innebära i pedagogisk forskning och i pedagogiskt arbete med barn. I arbetet diskuteras de möjligheter att studera och förstå barns perspektiv som en livsvärldsfenomenologisk teori kan bidra med. Vidare analyseras pedagogers syn på barn mot bakgrund av närhet och distans till barns egna perspektiv. Vad betyder det att som pedagog och forskare förstå barns perspektiv, deras intentioner och uttryck för mening, samt att dessutom låta dessa komma till uttryck på sina egna premisser? Vilket ansvar följer? Konklusionen är att ontologiska ställningstaganden, sammanhanget, deltagarnas olika intentioner och agerande har betydelse för om och hur barns perspektiv visar sig för pedagogen eller forskaren. Det finns alltid motsättningar knutna till en strävan att träda in i barns livsvärld och till ambitionen att tala i termer av barns perspektiv. Frågor om makt har betydelse för hur vi närmar oss respektive fjärmar oss barns perspektiv. Ett sätt att hantera denna problematik är att pröva undersökningens och den pedagogiska praktikens filosofiska grund, och samtidigt ifrågasätta hur vi metodologiskt närmar oss barns livsvärld, deras perspektiv.