Skrivande och skrivuppgifter i en komplex utbildningsmiljö
Abstract
Högskolestudier innebär en socialisering in i akademiskt skrivande. I olika kontexter och i olika praktiker varierar dock detta akademiska skrivande och det talas därför allt oftare om academic literacies i plural (jfr Lillis & Scott, 2007). Socialiseringen kan vara svår genom att akademiska normer oftast är implicita, och särskilt utmanande kan det vara inom utbildningsprogram som rör sig mellan olika akademiska ämneskontexter, som lärarutbildningen. Med utgångspunkt i lärarutbildningens komplexa mångvetenskapliga struktur är syftet därför i denna studie att undersöka hur variation och explicit stöd i det akademiska skrivandet ser ut på ett lärarutbildningsprogram i relation till de olika skrivuppgifter som studenterna får under utbildningen.- Vilka olika skrivuppgifter erbjuds studenterna att skriva i olika ämnen och kurser i lärarutbildningsprogrammet ifråga och vilket stöd erbjuds studenterna i relation till dessa?
- Vilka variationer framkommer i programmets olika skrivuppgifter när det gäller akademiska normer och stöd för skrivandet?
##submission.downloads##
Publicerad
2023-06-15
Nummer
Sektion
Abstract
Licens
Copyright (c) 2023 Jenny Magnusson

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.