Om skriftspråkstypiska syntaktiska strukturer hos barn: Exemplen ha-bortfall och mediala adverbial
Abstract
Hur går det till när barn börjar använda syntaktiska mönster som vuxna huvudsakligen använder i skriftspråk och inte i talspråk? Finns den grundläggande strukturen i barnens grammatik redan tidigt i deras läs- och skrivutveckling (eller t.o.m. innan utvecklingen börjar), eller lärs själva möjligheten in mycket senare än så? I (1a–b) nedan visar jag två syntaktiska mönster, som hos vuxna är klart mer frekventa i skriftspråk än i talspråk. (1a) innehåller ett exempel på ha-bortfall: ett finit hjälpverb hade är utelämnat och bisatsens huvudverb (fetstil) står ensamt. (1b) innehåller ett medialt adverbial; tidsadverbialet (understruket) står precis före satsens huvudverb, istället för sist (eller först) i satsen (om mönstrens frekvens i tal och skrift, se Andréasson m.fl. 2004 respektive Sangfelt 2023).
- Jag hörde att du tappat bort din katt. (jfr (…) att du hade tappat bort din katt)
- Hon hade i tisdags tappat bort sin katt. (jfr (…) tappat bort sin katt i tisdags)
I mitt föredrag presenterar jag en studie av ha-bortfall och mediala adverbial hos barn i tre åldersgrupper: till och med 6-årsåldern (talspråk), 9–10-årsåldern (nationella prov i svenska åk 3, skriva) och 12–13-årsåldern (motsvarande nationella prov åk 6). För ha-bortfall visar jag att åtminstone 9–10-åringars grammatik verkar identisk med vuxnas, även om mönstret (i deras skriftspråk) kommer att öka i frekvens med åldern. Vissa mediala adverbial påträffas redan hos 3-åriga barn, men mönstret förändras ändå på ett kvalitativt sätt: fler semantiska kategorier verkar kunna placeras medialt ju äldre barnen blir.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Adrian Sangfelt
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.