Sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling: Lärande som begreppsmässig precisering och koordinering
Resumé
Det huvudsakliga syftet med denna artikel är att karaktä-risera några teoretiska begrepp inom sociokulturella perspektiv eller teoribild-ningar vilka gör anspråk på att beskriva vad som påverkar och medierar lärprocesser hos människor. I artikeln relateras dessa teorier och begrepp till situationer där elever deltar i meningsskapande samtal om ett specifikt ämnes-innehåll samt analyserar på vilka sätt artefakterna och dialogen påverkar deltagarnas lärande och begreppsutveckling. I de empiriska delarna är det dessutom möjligt att upptäcka hur deltagarna utvecklar nya kunskaper i gene-tik genom att gemensamt undersöka vad de vetenskapliga begreppen och termerna betyder och hur de semantiskt kan relateras till varandra. Ur ett sociokulturellt perspektiv kan man benämna denna process som en gemensam och successiv appropriering av artefakters medierande potential.
Metrik
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2012 Anders Jakobsson
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ingen bearbejdelser (by-nd).