Lärarskap

En essä om vad det innebär att vara lärare

Authors

  • Peter Lilja Malmö universitet
  • Johan Dahlbeck Malmö universitet

DOI:

https://doi.org/10.15626/pfs26.04.06

Keywords:

Lärarskap, undervisning, pedagogisk relation, lärares arbete

Abstract

Detta är en essä om hur vi bättre kan förstå vad det innebär att vara lärare. Den tar avstamp i en aktuell skoldebatt om vilka uppgifter som egentligen ingår i lärares arbete och vad det betyder att vara lärare. Diskussionen om vad det innebär att vara lärare utgår i regel från att undervisning är kärnan i lärares arbete, men undervisningsbegreppet i sig är sällan föremål för diskussion. I denna essä gör vi en filosofisk undersökning av undervisningsbegreppet utifrån ett antal kriterier som vi menar vara centrala för att förstå den pedagogiska relationens olika roller. Vi föreslår begreppet lärarskap som beteckning för lärares liv och arbete.  

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2021-08-17