Kompetenser för lärare inom utbildning för hållbar utveckling – konstruktion av ett enkätinstrument
Abstract
Empiriska studier om lärares kompetens för undervisning inom utbildning för hållbar utveckling (UHU) är efterfrågade, men få forskningsinstrument finns tillgängliga. Studiens syfte är att ta fram ett enkätinstrument som kan beskriva lärares kompetens att implementera UHU. Ett andra syfte är att undersöka samband mellan UHU-kompetens och bakgrundsvariablerna: kön, ålder, undervisningsämne och antal år i yrket. I studien undersöks gymnasielärares (n=183) förhållningssätt till undervisning om UHU på en skola med ett uttalat UHU-arbete där förhållningssätt ses som ett uttryck för lärares UHU-kompetens. Utvecklingen av enkätinstrumentet baseras på det internationellt vedertagna OECD-ramverket DeSeCo:s (Definition and Selection of Competencies) definition av kompetensbegreppet. Explorativ faktoranalys identifierade fyra dimensioner av UHU-kompetens: didaktik, motivation, kapacitet och hinder. Inga korrelationer hittades mellan dimensionerna och bakgrundsvariablerna, vilket kan bero på en gemensam skolkultur. I framtida studier behöver instrumentets validitet för lärare som inte arbetat med UHU studeras.