Markeringar av lärararbetets gränser

territorium i omförhandling via införandet av lärarassistenter.

Författare

  • Helena Ackesjö Linnaeus University

DOI:

https://doi.org/10.15626/pfs25.01.02

Nyckelord:

Lärarassistent, profession, gränser, avlastning, lärararbete

Abstract

Politiska initiativ har tagits under senare år för att minska trycket mot lärarna, ”så att lärare kan vara lärare” och ”fokusera på sitt kärnuppdrag” – exempelvis genom att införa lärarassistenter. I artikeln studeras hur lärarprofessionens territorium (om-) förhandlas när avlastande tjänster införs. Resultaten visar att gränserna runt lärarprofessionens territorium förflyttas då lärarassistenterna tar över delar av territoriet och blir resurser till lärarprofessionen då de kompletterar på andra platser än i klassrummet. Lärarna positionerar sig på nytt inom sitt professionella territorium men resultaten visar även att gränsdispyter mellan lärarassistenter och lärarprofessionen kan förekomma. Resultaten visar att lärarassistenters arbete kan innebära att lärarprofessionens territorium kan renodlas och förtätats samtidigt som skolans territorium riskerar att utökas då nya arbetsområden tillförs skolan via lärarassistenterna.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2020-04-24